[Prethodna stranica: Hrvatska - brodarske tvrtke, 1. dio, do 1918.][FAME Glavna stranica][Indeks stranica][Abecedno kazalo][Kronološko kazalo][Šta je novo?][O FAME-u][Druge stranice o zastavama][Reakcije][This page is available in English too: Croatia - Shipping Companies, part 2, 1918 - 1945][Slijedeća stranica: Hrvatska - brodarske tvrtke, 3. dio, 1945. - 1990.]

[Heimer:  

Primi e-mail
kada su ove
stranice osvježene?

[vexicro]

Flags of the World

Stranica kreirana: 18. studenog 2002.
Posljednja promjena: 17. prosinca 2019.
[The FAME - Flag and Arms of the Modern Era]

The FAME su stranice posvećene sustavnom i znanstvenom proučavanju zastava i grbova. Ti simboli često nose snažne političke i druge poruke. Prikazivanje takvih simbola ovdje ne znači da autor podržava ideje koje oni predstavljaju.
[NSK - Digital Archives] Ove stranice pohranjuju se u digitalnom arhivu NSK.

Hrvatska - brodarske tvrtke, 2. dio, 1918. - 1945.


Nakon 1. svjetskog rata Rijeka je dobila status nezavisnog grada, i ubrzo je pripojena Italiji. Riječko predgrađe Sušak tako je postalo glavna sjeverna luka u Kraljevini Jugoslaviji. Grad Zadar je također bio dio Italije.


Vidi još:

Dubrovnik


Dubrovačka parobrodska plovidba, Dubrovnik

Dubrovačka Parobrodska Plovidba d.d. Dubrovnik

[Dubrovačka parobrodska plovidba, Dubrovnik] [Normal] 2:3~
Izvori: Vladimir Isaić: Pomorski običaji i tradicije, Adamić, Rijeka, 2001.
Hrvatska Enciklopedija, Leksikografski zavod "Miroslav Krleža", 1999

Zastava je crveno-plava dvobojnica s bijelim sidrom između inicijala tvrtke DP.

Tvrtka je osnovana 1880. godine. Poznata i kao Ragusea, imala je 14 priobalnih i 11 interkontinentalne brodova. Nakon Prvog svjetskog rata priključena su joj društva Napried i Unione, sačinjavala je osnovu jugoslavenske trgovačke mornarice. Tijekom drugog svjetskog rata njezini brodovi sudjelovali su u savezničkim konvojima, dok su obalne linije rekvirirali Talijani i većina ih je uništena u borbama. Nakon rata preostali brodovi nacionalizirani su i dodijeljeni novoosnovani tvrtkama u Rijeci. Današnji nasljednik osnovan 1955. godine je Atlantska plovidba koja koristi sličnu zastavu.


Slobodna plovidba Dubrovnik

Brodarska zajednica Slobodna plovidba Dubrovnik

[Slobodna plovidba Dubrovnik] [Normal] 3:5~
Izvori: Vladimir Isaić: Pomorski običaji i tradicije, Adamić, Rijeka, 2001.
Pomorski leksikon, Jugoslavenski leksikografski zavod "Miroslav Krleža", Zagreb, 1990.

Zastava je okomito razdijeljena plavo-crvena s bijelim sidrom u sredini između inicijala SP.

Tvrtka je poslovala od 1929. do 1941. godine s brodovima Koločep (prodan 1932.) i Duba (prodan 1941.)



Jelsa


Duboković, Jelsa

Parobrodarsko preduzeće N. A. Duboković Jelsa

[Duboković, Jelsa] [Normal] 1:1~
Izvori: Vladimir Isaić: Pomorski običaji i tradicije, Adamić, Rijeka, 2001.
Pomorski leksikon, Jugoslavenski leksikografski zavod "Miroslav Krleža", Zagreb, 1990.
Correspondence with Lukrecija benković-Duboković, 10.2004.

Zastava je plavo-crvena dvobojnica s bijelim upletenim inicijalima NAD.

Obitelj Duboković Nadalini, otac Ivan i sin Niko, ključni su u razvoju Jelse na otoku Hvaru, osnovali su tvrtku 1851. godine, izgradili jelšansku luku i poduprijeli razvoj jelšanske trgovačke flote. Tvrtka je obučavala kadete tršćanske pomorske uprave, a imala je najveću flotu brodova na jedra u Dalmaciji, od kojih su neki plovili preko Atlantika. Obojica su bili politički aktivni i bili su načelnici općine. Niko je osnovao hrvatsku čitaonicu u Jelsi.
Ovu zastavu prikazuje Isaić za period između dva svjetska rata - Dubokovići se ne sjećaju takve zastave, ali pamte da je sličan amblem (inicijali) korištena kao ukras na brodskim dimnjacima. Prema obiteljskoj tradiciji, tvrtka je koristila hrvatsku trobojnicu kao svoju brodarsku zastavu. Svečana inačica takve zastave na kojoj je u uglu dodan obiteljski grb danas se čuva u obiteljskom arhivu u Jelsi. Ta zastava korištena je u posebno svečanim prilikama.
Moja je pretpostavka da je možda zastava prikazana kod Isaića korištena nakon prvog svjetskog rata u Jugoslaviji, kada je isticanje hrvatske zastave bilo nepoželjno, ako ne i neposredno zabranjeno. Ali, možda je to i čista fikcija nikada korištena - a to bi trebalo detaljnije istražiti.



Korčula


Hum, Korčula

Obalna plovidba “Hum” Korčula

[Hum, Korčula] [Normal] 3:4~
Izvori: Vladimir Isaić: Pomorski običaji i tradicije, Adamić, Rijeka, 2001.
Pomorski leksikon, Jugoslavenski leksikografski zavod "Miroslav Krleža", Zagreb, 1990.

Zastava je svjetloplava s bijelim znakom parobrodarstva u sredini.

Tvrtka je poslovala između 1915. i 1925. godine, tijekom prvog svjetskog rata održavala je linije između Korčule, Splita i Dubrovnika. Parobrod Petar Zrinski.



Omišalj


Marović, Omišalj

Marović, društvo s ograničenim jamstvom, Omišalj; Marović d. s. o. j. Omišalj

[Marović, Omišalj] [Normal] 2:3~
Izvori: "Pomorski godišnjak" Ministarstva saobraćaja Kraljevine Srba, Hrvata i Slovenaca za 1938.
Info Josip Žgaljić, 2019.
Josip Žgaljić: "Šest stoljeća brodogradnje i pomorstva na otoku Krku“, Glosa, Rijeka, 2021. [u pripremi]

Zastava je bijela s crveno obrubljenom osmokrakom zvijezdom naizmjenično dužih i kraćih zraka s plavom slovom "M" u sredini.

Tvrtka je osnovana 1934., registrirana u Omišlju, na otoku Krku, a operativno sjedište imala je u Sušaku (Rijeka). Imala je oceanske parobrode, do pred 2. svjetski rat tri broda: Pavla, Petar, Neti. Dok su prva dva izgubljena u ratu 1942. u Karibima, posljednji je neoštečen preživio rat, rekviriran 1945. i preimenovan u Šibenik. Tvrka je, kao i mnoge slične, nacionalizirana 6. prosinca 1946.



Rijeka


Adria, Rijeka

S.A. di Navigazione Maritima "Adria" - Fiume

[Adria, Rijeka] [Normal] 2:3~
Izvori: E. Clémentel e.a.: Larousse Commercial Illustré. Larousse, Paris, 1930
Thanks to information provided by Jan Mertens 30 Oct 2003.
"All about Ships and Shipping", 1938
Thanks to information provided by Jarig Bakker 31 Oct 2003.

Zastava je plava sa crvenim Andrijinim križem i preko svega žutim sidrom, inicijalom A i peterokrakom zvijezdom na vrhu.

Vodeća parobrodarska tvrtka mađarskog dijela monarhije osnovana 1882. godine u Rijeci, nakon prvog svjetskog rata pripala je Italiji, a do 1937. godine fuzionirana je s tvrtkom Tirrenia.


Costiera, Rijeka

S.A. di Navegazione Marittima Costiera - Fiume

[Costiera, Rijeka] [Normal] 2:3~
Izvori: F.J.N. Wedge “Brown’s Flags and Funnels”, revised edition, Glasgow, Brown, Son & Ferguson, 1929
Prema informaciji Ian Sumner 05 Nov 2002.
Brown 1926, Llyod Reedereiflaggen 1933 collection of cigarette cards, info Neale Rosanoski

Zastava je crveno-plava dvobojnica s peterokrakom zvijezdom u sredini. Brown prikazuje zvijezdu bijelu, ostali izvori žutu.

Prema Talbot-Boothu, tvrtka je 1932. godine postala dijelom Compagnia di Navigiazione Adriatica koja je kasnije postala Adriatica di Navigazione S.p.A.


Fiumana, Rijeka

Societa Fiumana de Navigazione - Fiume

[Fiumana, Rijeka] [Normal] 2:3~
Izvor: "Distintivos Navieros de las Principales Sociedades de Navegacion", 1940, http://www.24flotilla.com/A11/siluetas/navieras.htm

Zastava je inačica tradicionalne riječke crveno-žuto-plave trobojnice, ovdje sa središnjom žutom prugom dvostruke širine.



Split


Atlantska plovidba, Split

Atlantska plovidba Ivo Račić a.d. - Split

[Atlantska plovidba, Split] [Normal] 2:3~
Izvor: "Distintivos Navieros de las Principales Sociedades de Navegacion", 1940, http://www.24flotilla.com/A11/siluetas/navieras.htm

Zastava je plava s bijelim slovom R.


Duba, Split

Paroplovidba Duba Split

[Duba, Split] [Normal] 1:2~
Izvor: Vladimir Isaić: Pomorski običaji i tradicije, Adamić, Rijeka, 2001.

Zastava je svjetloplavi trokutasti plamenac s bijelim sidrom i inicijalima ZPO.


Jugoamerikanska, Split

Jugoslavensko-Amerikanska plovidba d.d. Split

[Jugoamerikanska, Split] [Normal] 5:7~
Izvori: Vladimir Isaić: Pomorski običaji i tradicije, Adamić, Rijeka, 2001.
Pomorski leksikon, Jugoslavenski leksikografski zavod "Miroslav Krleža", Zagreb, 1990.

Zastava je podijeljena u obliku kosog križa, gore plava, dolje crvena, a dva postranična bijela trokuta nose crne inicijale JA.

Parobrodarsko društvo osnovali su 1924. godine B. Banac, P. Baburica, braća Mihanović i F. Petrinović. Godine 1927. imalo je devet brodova s ukupno preko 48000 brt.



Sušak


Jadranska plovidba, Sušak

Jadranska plovidba d.d. Sušak

[Jadranska plovidba, Sušak] [Normal] 3:4~
Izvori: Vladimir Isaić: Pomorski običaji i tradicije, Adamić, Rijeka, 2001.
Pomorski leksikon, Jugoslavenski leksikografski zavod "Miroslav Krleža", Zagreb, 1990.

Zastava je crvena s bijelim znakom parobrodarstva kraj koplja.

Tvrtka je osnovana 1922. godine kao dioničko društvo spajanjem svih brodarskih društava Rijeke i okolice. Obavljala je redoviti priobalni prijevoz na Jadranu flotom od 67 parobroda. Godine 1934. započela je prva s turističkim kružnim putovanjima. Nakon drugog svjetskog rata nacionalizirana je i odonda poznata kao Jadrolinija.


Jugoslavenski Lloyd, Sušak

[Jugoslavenski Lloyd, Sušak] [Normal] 2:3~
Izvor: "Distintivos Navieros de las Principales Sociedades de Navegacion", 1940, http://www.24flotilla.com/A11/siluetas/navieras.htm

Zastava je plava s bijelim inicijalima JL.

Moguće je da izvor ima pogrešno određenje matične luke - naime Jugoslavenski Lloyd a.d. Split nastao je spajanjem Atlantske plovidbe Ivo Račić a.d. i Jugoslavensko-amerikanske plovidba a.d. obje iz Splita, 1928. godine. Godine 1941. priemenovan je u Prekomorski Lloyd i raspušten nakon rata.


Oceania, Sušak

Brodarsko Akcionarsko Društvo "Oceania" Sušak

[Oceania, Sušak] [Normal] 2:3~
Izvori: “Brown’s Flags and Funnels” comp. F.J.N. Wedge, 5th edition, Glasgow, Brown, Son & Ferguson, 195x
Prema informaciji Ian Sumner 05 Nov 2002.
Pomorski leksikon, Jugoslavenski leksikografski zavod "Miroslav Krleža", Zagreb, 1990.

Zastava je crvena s bijelim slovom O u sredini.

Tvrtka sa sjedištem u Trstu i Sušaku osnovana je 1917. godine ujedinjenjem mnogih malih karatnih zajednica duž cijele istočnojadranske obale. Nakon svjetskog rata pripalo Jugoslaviji. U drugom svjetskom ratu izgubilo većinu od svojih 12 brodova. Likvidirano 1947.


Prekomorska plovidba, Sušak

Prekomorska plovidba d.d. Sušak

[Prekomorska plovidba, Sušak] [Normal] 2:3~
Izvor: Vladimir Isaić: Pomorski običaji i tradicije, Adamić, Rijeka, 2001.

Zastava je crvena s plavom šesterokrakom zvijezdom u sredini, slična predratnoj zastavi riječke Mađarsko-hrvatske slobodne plovidbe.


Progres, Sušak

Parobrodarsko akcionarsko društvo “Progres” Sušak

[Progres, Sušak] [Normal] 2:3~
Izvor: Vladimir Isaić: Pomorski običaji i tradicije, Adamić, Rijeka, 2001.

Zastava je svjetloplava s crvenim slovom P u bijelom disku.


Vesna, Sušak

Vesna d.d. za plovidbu Sušak

[Vesna, Sušak] [Normal] 6:7~
Izvori: Vladimir Isaić: Pomorski običaji i tradicije, Adamić, Rijeka, 2001.
Pomorski leksikon, Jugoslavenski leksikografski zavod "Miroslav Krleža", Zagreb, 1990.

Zastava je plava s bijelim ovalom u koje se nalazi inicijal V na latinici i ćirilici.

Parobrodarsko društvo osnovala 1921. godine u Dubrovniku Banka za pomorstvo radi prekoatlantske putničke plovidbe. Prvo su koristili iznajmljeni brod Garibaldi, a1927. nabavljen je prvi jugoslavenski prekooceanski brod Beograd te ubrzo i drugi sličan brod Zagreb. Nisu nikada isplovili, a društvo je likvidirano.



Zadar


Zaratina, Zadar

Societa Anonima di Navigazione Zaratina, Zara

[Zaratina, Zadar] [Normal] 3:5~
Izvor: Aldo & Corrado Cherini: La bandiera tricolore sul mare, www.webalice.it/cherini/, 2010.

Zastava je plava s tri zlatne okrunjene leopardove glave crvenih jezika. To je grbovna zastava Dalmacije.



[Prethodna stranica: Hrvatska - brodarske tvrtke, 1. dio, do 1918.][FAME Glavna stranica][Indeks stranica][Abecedno kazalo][Kronološko kazalo][Šta je novo?][O FAME-u][Druge stranice o zastavama][Reakcije][This page is available in English too: Croatia - Shipping Companies, part 2, 1918 - 1945][Slijedeća stranica: Hrvatska - brodarske tvrtke, 3. dio, 1945. - 1990.]

[Heimer:  

Primi e-mail
kada su ove
stranice osvježene?

[vexicro]

Flags of the World

The FAME. Copyright © 1996-2019 by Željko Heimer. Sva prava pridržana.